Tuesday

IMAM MUDA

Ape yg aku nak sampaikan x der kene mengene pun ngan rancangan IMAM MUDA kat astro oasis tu.
Aku just nak kongsi pengalaman aku pasal IMAM nie.
Citer nie berlaku time aku nak solat kat surau di salah sebuah pasaraya jaya jusco kat MALAYSIA nie.
Dah la solat dekat ngan tandas...tandas lagi besar dari surau yg aku nak solat tu.
Pas amik wuduk,aku pun terpaksa beratur tuk solat kerana ramai sgt saudara islam yg sedang solat pada ketika itu.
Lepas tggu giliran tuk bersolat sampai la giliran aku.
Aku masuk jer,betul2 aku kat saf yg depan.
Terus seorang hamba ALLAH yg sudah berumur menarik tgn aku tuk kedepan menjadi IMAM.
Aku pun macam terkejut la.
Pastu aku terus cakap kat pakcik tu.
AKU="maafkan saya pakcik,saya x mampu nak pikul tggjwb nie"
PAKCIK="Eh...ko dah berumur nie x berani nak jadi IMAM"
AKU="bukan x berani pakcik,saya x belum layak tuk jadi IMAM".
PAKCIK="nape lak x layak,ko dah baligh bukan"
AKU="tu benar pakcik,tapi saya x berani nak tanggung semua yg ikut saya nanti"
Aku pun terus kebelakang.
Nampak muka pakcik tu panas ngan aku.
Aku bukan nak kurang ajar.
Tapi mmg aku yakin aku x mampu nak jadi IMAM.
Tggjwb seorang IMAM sgt besar.
Aku setakat jadi IMAM untuk family aku,aku yakin lagi.
Nie dekat 30 lebih jemaah,x berani aku nak pikul.
Kat sini aku nak bagitahu kit.
Jadi IMAM mmg mudah,tapi nak pikul tggjwb tuk jadi IMAM tu sangat susah jika kite tiada ilmu yg betul ttg agama. =) .
Aku sgt2 sokong astro oasis anjurkan rancangan IMAM MUDA tu.
Kite nilai sendiri macam mane tggjwb seorang IMAM itu. =)
Semoga peserta2 IMAM MUDA tu dapat memikul tggjwb dengan sempurna.
redcard

No comments: